Daleč najpogostejši način kupovanja pametnih telefonov je v Sloveniji še vedno skupaj z naročnino na storitve mobilne telefonije.
Operaterji izdelke v zameno za dvoletno »zvestobo« naročnikov nekoliko znižajo priporočene cene, občasno pripravijo tudi kakšno akcijo, razprodajo, seveda tudi ob predpostavki vezave. Na ta način se proda blizu 90 odstotkov pametnih telefonov, toda prosti trg obstaja in ga vsekakor ne gre spregledati.
Tudi brez vezave se skoraj vedno najde kaj za dobro ceno, morebiti celo boljšo, poleg tega je vsaj pet dobrih razlogov, zakaj mobilnik kupiti ločeno od sklepanja naročnine.
Uporabniki ponudnikov, kakršen je HoT, so navajeni kupovati mobilne telefone v prosti prodaji. Cene same storitve mobilne telefonije kot tudi naprav so tako najbolj transparentne. Naivno bi bilo misliti, da je »subvencija« za znižanje cene telefonov in ostalih izdelkov ob vezavi stvar dobre volje operaterja.
Zagotovo je zanj veliko vredno že to, da lahko naslednji dve leti računa na zanesljive prihodke, pa vendar so tudi znižanja cen izdelkov vračunana v postavkah naročnin. Tega ni pri HoT HOFER TELEKOM, ki je lahko tudi zaradi tega najugodnejši mobilni operater.
Poglejmo pet poglavitnih razlogov, zaradi katerih se je smiselno odločiti za nakup telefona brez vezave.
Z vezavo se obvežete, da boste dve leti vztrajali pri izbranem operaterju in verjetno tudi naročniškem paketu. Brez tovrstne obveznosti lahko:
Tudi vezavo se seveda da prekiniti, a ni najbolj praktično in tudi ne zastonj. Morda se ne sliši veliko, vendar je dve leti kar dolga doba in v tem času se lahko na trgu zgodi marsikaj.
Zvestoba pri tovrstnih pogodbah je večinoma enostranska. Uporabniki sicer zaradi zakonskih določb brez dodatnih obveznosti odstopijo od pogodbe, če ponudnik spremeni pogoje (najbolj pogosto cene).
Toda HoT je edini operater, ki se je zavezal, da ne bo zviševal cen. Poleg tega nove ugodnosti vedno uvede za vse uporabnike, ne zgolj za tiste, ki bi podpisali vezavo, ali morebiti le za nove naročnike.
V ponudbi operaterjev je vedno omejen nabor mobilnih telefonov. Tistih, za katere posamezno podjetje presodi, da imajo prodajni potencial, od njihovih dobaviteljev iztrži proračun za promocijo, ali jih uvrsti na seznam še zaradi kakšnega drugega razloga.
V različnih fizičnih in spletnih trgovinah je nabor modelov in njihovih izpeljank – z vezavo so morda na voljo zgolj določene barve ali pomnilniške različice – veliko širši. Nekateri želijo kaj bolj eksotičnega, drugi so zadovoljni s starejšim modelom, ki so ga operaterji že umaknili iz prodaje, v kakšni trgovini pa se ga še dobi po zelo dobri ceni, še kakšen drug razlog za odmik od množičnosti se najde.
V vsakem primeru nakup telefona v prosti prodaji tudi spodbuja nadaljnji razvoj trga na eni in dejansko tekmovanje operaterjev s storitvami (ne s cenami in akcijami telefonov) na drugi strani.
Cene telefonov v ponudbi operaterjev večinoma mesece vztrajajo na začetnem nivoju. Izjema so znižanja za modele, ki so izpostavljeni posamezni mesec, in pa določene akcije za odprodajo tistih, ki se jim počasi izteka »življenjska« doba (na policah). Sicer pa je običajnega cenovnega gibanja, kakršnega poznamo pri drugih izdelkih, denimo televizorjih, malo.
Resnici na ljubo je podobno tudi z mobilnimi telefoni v prosti prodaji, a vendar so obdobja, ko se jih da dobiti bistveno ceneje. Včasih že na začetku, še preden so novi modeli sploh na policah, saj jih v t. i. predprodaji ponujajo ceneje in/ali z določenimi »darili«, kot so slušalke bluetooth, pametne ure, robotski sesalniki in podobno.
Vsake toliko časa proizvajalci oz. uvozniki tudi izvedejo kakšno akcijo z lepimi popusti za določene modele. Kadar so dobave »normalne«, je ob prihodu novih modelov mogoče najti predhodnike za dobro ceno (tega sicer v zadnjih dveh letih skoraj ni bilo, ker tudi ni bilo zalog).
Nadaljevanje druge točke. Ponudba pri slovenskih operaterjih in trgovcih je omejena.
Večinoma na tiste znamke, ki so uradno prisotne, in na nekaj sivega oz. butičnega uvoza. Že pri teh, ki se sicer resno ukvarjajo s slovenskim trgom, lahko kakšna zadeva manjka. Nasploh kateri od (dražjih) modelov ali pa denimo različica z več podatkovnega prostora (256 GB, morda 512 GB).
Določene znamke sploh niso prisotne ali pa zelo sporadično in z (bistveno) višjimi cenami kot v tujini. Zato je iskanje v italijanskih, nemških, tudi kitajskih trgovinah za potešitev določenih želja neizbežno.
Konec koncev pa je Evropska unija enotni trg, pošiljke prispejo hitro, zadeve se tudi da poslati na servis, zato tak nakup telefona brez vezave ni nikakršen bavbav.
Zaradi vezav je manjša konkurenca tako med operaterji kot med proizvajalci mobilnih telefonov.
Prvi si s tem, ko »zaklepajo bazo,« kot sklepanju vezav rečejo žargonsko, ustvarjajo varno okolje za poslovanje, v nobenem trenutku jih ne preveva strah pred množičnim osipom naročnikov, in zmanjšajo si stopnjo inovativnosti in drznosti v borbi za uporabnike.
Proizvajalci telefonov pa vedo, da jih bodo glavnino prodali operaterjem, zato lahko določajo cene, ki morda na klasičnem, konkurenčnem trgu ne bi dolgo obstale.